Sunday, November 28, 2010

Kitaran haid sehingga 90 hari

RAMAI yang menyangka untuk mengalami haid, tiub fallopio mestilah tidak tersumbat. Begitu juga sebaliknya, jika tiub fallopio tersumbat, maka haid tidak akan datang. Tanggapan ini adalah tidak benar. 

Untuk mengalami haid, seseorang mestilah mempunyai rahim (tempat tisu haid atau endometrium terbentuk) dan faraj (laluan keluar haid). 

Selain itu, hormon estrogen dan progesteron juga penting, sama ada daripada kedua-dua ovari ataupun dengan pengambilan ubat berhormon itu. Keadaan ini menjelaskan mengapa wanita yang sudah menjalani pembedahan mengikat saluran (tiub fallopio) masih didatangi haid. 

Ia juga menerangkan mengapa wanita yang sudah putus haid (menopaus) boleh mendapat haid semula apabila diberikan ubat terapi gantian hormon. 

Berat ideal anda adalah di antara 49 hingga 63.5 kilogram. Dengan ketinggian anda, memiliki berat badan 68 kilogram dikategorikan sebagai berlebihan. Ia mungkin boleh mengganggu aturan ovulasi yang kemudiannya mengganggu aturan kitaran haid pula. 

Stres juga boleh menambah kepada masalah ini. Berjumpalah pakar sakit puan untuk memeriksa kemungkinan masalah haid disebabkan oleh penyakit atau sindrom tertentu. 

Kanser rahim tidak mengakibatkan ketiadaan haid. Kanser rahim sebaliknya lebih menyebabkan pendarahan berpanjangan, tidak menentu atau lebih kerap.

No comments:

Post a Comment